27. elokuuta 2015

Seiskojen yksilöllinen opo

Olen tämän syksyn hoitovapaalla. Minulla on sijainen, joka pitää seiskojen opotunnit, mutta jolla ei ole pahemmin opokokemusta. Ehdotin, että tekisin seiskoille yksilöllisen etenemisen suunnitelman, ja sijaiseni suostui oikopäätä.

Koulussamme käytetään kaksoistunteja ja viisijaksojärjestelmää, joten seiskoille tulee opoa vain yksi kaksoistunti yhden jakson aikana. Kaksoistunteja tulee noin seitsemän.

Suunnitelma nojaa ns. hybridimalliin: Kaksoistunnin ensimmäinen puolisko on perinteistä opettajajohtoista opetusta, toisella tunnilla oppilaat etenevät yksilöllisesti. Ajattelin tämän olevan kaikkein helpoin tapa sijaiselleni.

En ole varma, kuinka paljon meillä on tietokoneita tänä vuonna käytössä, joten varmuuden vuoksi suunnitelma on ns. karvalakkimallia, eli se ei vaadi lainkaan tietokoneita käyttöön.

Karvalakkimalli

Kaikki seiskat saavat tulostetun etenemistaulukon. Tämä on jokaiselle henkilökohtainen. Kaikki perustehtävät pitää tehdä, mutta järjestys on vapaa. Syventäviä tehtäviä voi tehdä ajan ja kiinnostuksen mukaan.

Ohjeet yksilölliseen etenemiseen on monistenippuina. Näitä oppilaat eivät saa omaksi, vaan ne ovat luokassa käytettävissä. Siksi niitä täytyy monistaa vain pari tusinaa.
Käytän kirjana Opastinta, koska se on paras kirja. Valintaan ja mielipiteeseeni vaikuttaa ehkä jonkin verran myös se, että olen itse Opastimen toinen kirjoittaja. Joka tapauksessa ohjeet nojaavat vahvasti Opastimen käyttöön: ohjeissa neuvotaan jatkuvasti oppilasta tekemään tehtävä x sivulta y. Ilman Opastinta näistä ohjeista ei siis ole juurikaan iloa.

Jokaisella oppilaalla ei tarvitse olla omaa kirjaa: meillekin on budjettisyistä tilattu vain kaksi tusinaa kirjaa, joita käytetään luokassa käsikirjoina. Oppilaat vastaavat tehtäviin vihkoonsa. 90-luvun laman aikana koulunsa käyneille tämä tuntuu suorastaan nostalgiselta.

Tuntien aiheet




Olen noudattanut suunnilleen seuraavaa etenemistahtia:
1. Seiskaluokan alussa
2. Tunteet ja toisten kanssa toimiminen
3. Kiusaaminen
4. Motivaatio ja asenne oppiaineisiin
5. Muisti
6. Opiskelutekniikat
7. Itsetuntemus.

Kiusaamisaiheeseen kuluu koko kaksoistunti opettajavetoisesti. Siinä voi soveltaa KiVa Koulun materiaaleja erittäin hyvin.

Jollekin tunnille voi sopia myös vierailijan.
  • Tukioppilaat voivat kertoa, miten koulussa käyttäydytään. 
  • Oppilaskunnan hallituksen jäsen voi kertoa hallituksen toiminnasta, opiskelusta ja yleistä koulunkäynnistä. 
  • Kuraattori, psykologi tai terkkari voivat kertoa oppilashuollosta. 
Jos sovit vierailijan, pyydä oppilaita miettimään edellisellä tunnilla kysymyksiä vierailijalle.

Etenemistaulukot ja ohjeet

Etenemistaulukko PDF-muodossa.

Etenemistaulukko DOCX-muodossa.

Ohjeet PDF-muodossa.

Ohjeet DOCX-muodossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti